بیست سال پیش وقتی جوان چشم آبی ۲۵ساله به جمع بازیگران سریال به یادماندنی “آژانس دوستی” پیوست، خودش هم گمان نمی کرد به سرعت به بازیگری محبوب تبدیل شود. آن روزها تلویزیون در روزهای اوج خود بود و مردم با شخصیت های فیلم ها و سریال ها می خندیدند و اشک می ریختند.
پژمان بازغی بازیگر فیلم سینمایی «دوئل»، «اعتراف»، «جوانی»، «بلوغ» و سریال هایی چون «آژانس دوستی»، «گروه ویژه»، «اینجا دادگاه نیست» و ... می باشد.
پژمان بازغی حالا، بعد از تجربه سالها بازیگری می گوید از مسیری که در این حرفه طی کرده راضی است و اگر تصویر متفاوتی از او ندیده ایم، نه از بی علاقگی او بلکه از نبود پیشنهادهای مختلف برای ایفای نقش بوده است.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر این روزها شاهد حضور پژمان بازغی در دو فیلم سینمایی متفاوت است. «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند و «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد.
خبرنگار شبکه آیفیلم به بهانه حضور پررنگ "پژمان جمشیدی" در جشنواره فیلم فجر 37 به سراغ این هنرمند رفته و با وی به گفتوگو پرداخته است که در ادامه میخوانید:
آقای بازغی. امسال شاهد نقشآفرینی شما در دو فیلم «تیغ و ترمه» و «سمفونی نهم» هستیم که طبق شنیدهها و البته دیدهها دو فیلم کاملا متفاوت است. کمی درباره این دو فیلم برای ما توضیح دهید.
هر دو نقشی که من بازی کردم نقشهای متفاوتی بودند هم در ساخت هم دراجرا.
من در فیلم آقای "کیومرث پوراحمد" کار کردم که به گفته روابط عمومی جشنواره فیلم فجر مسنترین و البته با تجربهترین کارگردان فیلم فجر است اما ایشان در فیلم«تیغ و ترمه» به موضوعات روز جامعه پرداخته است و به نظر من در هنر سینما، تجربه خیلی مهمتر و از سن و سال است.
من در فیلم سینمایی «تیغ و ترمه»، نقش یک هنرمند و آرتیست را دارم که نقاش درجه چندم و غیرحرفهای هستم که بیشتر کارش دلالی است و هدفش کسب درآمد اقتصادی از هنر است و از موقعیت شغلیم سوء استفاده میکنم. اما آقای "کیومرث پوراحمد" بسیار بر جامعه امروز اشراف دارند و در فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» میخواستند که به مشکلات جوانان امروزی بپردازند. به نظر من آقای "کیومرث پوراحمد" تبحر دارند در اقتباس رمانهای تاریخی و تبدیل آنان به فیلمنامه و یکی از دلایلی که پذیرفتم در «تیغ و ترمه» بازی کنم اولا ارداتم به خود ایشان است و ثانیا در این فیلمنامه کارکترها مابه ازای بیرونی دارند و شخصیتها در میان مردم هستند و یک نوع همزادپنداری با مردم جامعه است.
یک ویژگی دیگر فیلم "کیومرث پوراحمد" این بود که همه کارکترها لحن داشتند و ادبیات کارکترها مخصوص به خودشان بود و این به نظر من خیلی ویژگی جذابی است. «تیغ و ترمه» فیلم امروزی است و ویژگیهای خاص خودش را داشت.
فیلم سینمایی «سمفونی نهم» هم نیز نقش "امیرکبیر" را بازی کردم و آرزوی خیلیها است که نقشهای تاریخی درست را بازی کنند و طبیعی است که وقتی آقای "هنرمند" این نقش را به من سفارش دادند من آن را پذیرفتم.
آیا تا به حال در سینما و تلویزیون، نقش تاریخی بازی کردید؟
من سابقه بازی در نقش تاریخی نداشتم و از آقای "محمدرضا هنرمند" بابت اعتمادی که به من داشتند تشکر میکنم. چون شخصیت "امیرکبیر" سابقه تاریخی دارد و در ذهن ایرانیها شخصیت بسیار مثبتی است و این شخصیت بزرگوار همیشه سعی میکرد باعث پیشرفت ایران شود و تاثیر بسیاز زیادی در تاریخ ما داشتند.
برای من بازی در این نقش سخت بود. من برای بازی در این نقش به جایی رسیدم که برای خودم هم کمی عجیب بود. امیرکبیر شخصیت بسیار سادهای داشت بر خلاف تصورم که فکر میکردم شخصت امیرکبیر پیچیده است مثلا زمانی که اعلام میکند که شاه دستور قتل شما را داده است خیلی راحت جانش را در اختیار میگذارد و این نشان دهنده سادگی و اخلاص این شخصیت بزگورا بوده است.
به نظر من آقای "محمدرضا هنرمند"، شخصیت امیرکبیر را سعی کردند شبیه به خود واقعی امیرکبیر بنویسند و این نقش رئال بود به همین دلیل من وقتی با آقای "هنرمند" صحبت کردم، فهمیدم تمام دیالوگها ما به ازای تاریخی دارد و باید بگویم «سمفونی نهم» یک فیلم فانتزی و قشنگی است.
من در فیلم سینمایی «سمفونی نهم»، پنج ساعت گریم داشتم و این سختی کار برای من دل انگیز بود و دوست داشتم که زودتر ببینم این فیلم را تا شاهد نتیجه کار شوم. «سمفونی نهم»، فیلم سختی بود و به نظر من، در سینمای ایران کمتر از این نوع فیلمها ساخته میشود.
شما این روزها در مقام مجری، در تلویزیون دیده میشوید. تجربه اجرا از نظر شما چطور است؟
من خودم را مجری نمیدانم و اجرای خیلی خوبی ندارم. ولی خب جای برنامه «کودک شو» در تلویزیون خالی بود و هموطنان خیلی از این برنامه استقبال کردند و پارسال بهترین برنامه شناخته شد.
یک تصور غلط وجود دارد که فکر میکنند برنامه کودک شو درباره گروه سنی کودک است اما این برنامه درباره کودکان است برای خانوادهها. برای خانوادههایی است که شاید در زمینه نگهداری فرزند بیتجربه تر هستند و از زبان خانوادههای واقعی تجربهها منتقل میشود.
مصاحبه: هانیه خاوری
خوشم میاد ازش بازیگر خوبیه
کاش مجری نمی شد خیلی لوسه
به نظرم بازیگر خاصی نیست اما دوستش دارم